Krachtige teams en organisaties

Online trainingen

9 december 2020

Nieuws

Al onze trainingen zijn nu ook online. Door te kiezen voor online trainingen gaat groeien door en blijven uw (thuiswerkende) medewerkers aangehaakt. Diverse klanten maken al gebruik van deze online variant. 

Peet Hoffmanns, trainer en acteur voor H+C, over online trainingen.

“In onze online trainingen werken we regelmatig met trainingsacteurs. Samen bepalen we wie het oefenproces leidt. Mijn ervaring is dat de acteur beter de directe interactie kan aansturen. De trainer kan dan goed observeren en op de juiste momenten terugkoppeling geven.

Mijn ervaring met online trainingen is dat je gebruik kunt maken van het feit dat iedereen in zijn of haar eigen ruimte is. Hierdoor is er geconcentreerde aandacht voor en bij het oefenproces. Er wordt scherp opgelet en degene die oefent is heel betrokken. Er is ook veiligheid en comfort voor degene die oefent, omdat de deelnemer zich niet zo bekeken voelt. Je kunt namelijk ook de onderlinge zichtbaarheid regelen. De deelnemer voelt zich zo niet ‘voor de groep zitten’.

Omdat je 1 op 1 met degene die oefent in beeld bent, is het makkelijk om via een korte, duidelijke uitwisseling tot een speelbare case te komen. Online werkt het prettiger als de oefenmomenten kort worden gehouden en sneller time-outs worden genomen. De scherminstelling (wie is in beeld en hoe) maakt het ook mogelijk om heel gericht feedback te vragen aan de andere deelnemers. Daardoor krijgt de feedback meer richting en essentie: je kunt elke deelnemer apart uitnodigen in beeld te komen en hem of haar de kern van de feedback, gericht op het oefendoel, teruggeven.

Het regiemodel

Het regiemodel is naast het klassieke rollenspel een leuke, gevarieerde en drempelverlagende werkvorm. De deelnemers zitten in de ‘regiestoel’, terwijl twee acteurs een scène spelen die te maken heeft met het oefendoel of het onderwerp van de bijeenkomst. De acteurs spelen een eerste versie van de scene waarin minder effectief gehandeld wordt en waarin wat te verbeteren valt, met name aan het communicatieve gedrag van de acteur in de rol waarmee de deelnemers zich kunnen identificeren (de veranderrol). De scène start vervolgens opnieuw. Nu kunnen de deelnemers de acteur met de veranderrol aanwijzingen geven door op elk moment dat zij het nodig vinden een stopteken te geven. De deelnemer geeft vervolgens aan wat de acteur, in woorden maar ook in non-verbaal gedrag, anders of beter kan zeggen of doen. Vervolgens zien zij wat het effect is op de andere speler. Zodoende is de deelnemer dus de regisseur van het gedrag en dus ook van het verloop van de situatie, de scène. 

Een bijrol is er voor de bemiddelaar of de joker. Die kan bijvoorbeeld door de trainer worden ingevuld. Deze leidt het proces van de regiescène door de werkwijze uit te leggen en de deelnemer die stop roept te vragen naar een concrete aanwijzing. De trainer kan ook de speler die het effect terugspeelt, vragen wat het effect is van de aanwijzing die de collega-speler (de veranderrol) uit de zaal heeft ontvangen. Na de aanwijzing gaat de scène weer verder en komt er weer een nieuw moment waarin de veranderrol ineffectief gedrag laat zien. Wederom kunnen de deelnemers ingrijpen.

Het effect op de groep is dat ze zelf aan het roer hebben gezeten om een wellicht herkenbaar proces te verbeteren. Het is laagdrempelig omdat ze kunnen kijken, ingrijpen en niet zelf hoeven te spelen. Overigens is het wel leuk om als joker te proberen een deelnemer zelf even de ‘vloer’ op te krijgen om zijn eigen aanwijzing uit te spelen en het effect zelf te ervaren. De regiescène is ook een middel om deelnemers te laten wennen aan acteurs om vervolgens zelf in kleine groepen met de acteur te oefenen met cases die gaan over de problematiek die in de scène aan bod is geweest. De opzet zoals omschreven is, noem ik het originele regiemodel. Intussen zijn er kleine variaties op de werkvorm ontstaan, maar het basisprincipe zoals opgeschreven blijft herkenbaar en overeind.” 

Toepassingen in de praktijk

Trainingsacteurs zijn effectief in trainingen (rollenspel en regiemodel) en assessments. Voor een van onze klanten hebben wij trainingsacteurs ingezet voor workshops voor diverse teams over effectief communiceren in het kader van de competentie ‘resultaatgericht samenwerken’.

Voor een andere klant hebben wij een aantal scènes geschreven over (in)effectief gedrag als opmaat voor het zelf vormgeven van concrete gedragsindicatoren voor competentieprofielen. Na de scènes, waarin de teamleden zelf ineffectief gedrag hadden verbeterd, gingen zij in groepen uiteen om samen met hun leidinggevende dit gedrag voor de profielen nader te omschrijven. Hierdoor konden de functioneringsgesprekken ook gaan over gedrag waaraan zij zelf invulling hadden gegeven. Daarnaast kunnen ook regiescènes worden geschreven voor het effectief voeren van functioneringsgesprekken.

Meer weten over online trainingen en het leereffect van trainingsacteurs?

Bel Krista Beilschmidt op nummer 070-346 92 05 of 06-41 27 30 20 voor meer informatie en relevante referenties.

 

Krachtbronnen van H+C

+    Organisatiemanagement

+    Transitiemanagement

+    Talentmanagement

+    Assessment

+    Training

+    Coaching

Karakteristieken van H+C

  • +

    Organisatiemanagement

  • +

    Gedreven

  • +

    Integer

  • +

    Doortastend

  • +

    Resultaatgericht

  • +

    Enthousiast

stdClass Object ( [id] => 4 [title] => Footer [style_id] => [style_class] => [menu] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 77 [title] => Disclaimer en privacyverklaring [url] => /nl-NL/disclaimer-en-privacyverklaring [icon] => [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 92 [title] => Algemene voorwaarden [url] => https://h-c.nl/algemene-voorwaarden-nl_2.0.pdf [icon] => [style_id] => av_pdf [style_class] => [active] => [current] => ) ) [translations] => Array ( [102] => Array ( [alias_url] => assessment-3 ) [74] => Array ( [alias_url] => werken-bij-hc [menu_title] => Werken bij H+C ) [101] => Array ( [alias_url] => next-level ) [92] => Array ( [alias_url] => https://h-c.nl/algemene-voorwaarden-nl_2.0.pdf ) [77] => Array ( [alias_url] => disclaimer-en-privacyverklaring [menu_title] => Disclaimer en privacyverklaring ) [71] => Array ( [alias_url] => hc [menu_title] => H+C ) [75] => Array ( [alias_url] => contact [menu_title] => Contact ) [85] => Array ( [alias_url] => projecten [menu_title] => Nieuws ) [82] => Array ( [alias_url] => coaching [menu_title] => Coaching ) [81] => Array ( [alias_url] => training [menu_title] => Training ) [80] => Array ( [alias_url] => assessment [menu_title] => Assessment ) [79] => Array ( [alias_url] => talentmanagement [menu_title] => Talentmanagement ) [78] => Array ( [alias_url] => organisatiemanagement [menu_title] => Organisatiemanagement ) [70] => Array ( [alias_url] => krachtbronnen [menu_title] => Krachtbronnen ) [103] => Array ( [alias_url] => de-kracht-van-hc ) [69] => Array ( [alias_url] => home [menu_title] => Home ) [114] => Array ( [alias_url] => haftungsausschluss-und-datenschutzerklarung ) [115] => Array ( [alias_url] => https://h-c.nl/algemene-voorwaarden-de_2.0.pdf ) [112] => Array ( [alias_url] => formulier-7 ) [109] => Array ( [alias_url] => hr-live ) [111] => Array ( [alias_url] => interesse-in-een-vragenuur ) [108] => Array ( [alias_url] => seminar-spiegelapp ) [107] => Array ( [alias_url] => faq ) [106] => Array ( [alias_url] => assessment-2 ) [94] => Array ( [alias_url] => team ) [110] => Array ( [alias_url] => online-training ) [91] => Array ( [alias_url] => spiegelapp ) [100] => Array ( [alias_url] => formulier-6 ) [99] => Array ( [alias_url] => formulier-5 ) [98] => Array ( [alias_url] => formulier-4 ) [97] => Array ( [alias_url] => formulier-3 ) [96] => Array ( [alias_url] => formulier-2 ) [95] => Array ( [alias_url] => formulier-1 ) [76] => Array ( [alias_url] => zoeken [menu_title] => Zoeken ) [72] => Array ( [alias_url] => onze-klanten [menu_title] => Onze klanten ) [73] => Array ( [alias_url] => sterke-verhalen [menu_title] => Sterke verhalen ) [84] => Array ( [alias_url] => karakteristieken-van-hc ) [83] => Array ( [alias_url] => krachtbronnen-van-hc ) ) ) website Object ( [menu] => stdClass Object ( [id] => 85 [title] => Nieuws [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen [icon] => [style_id] => [style_class] => children-hidden [pagebanners] => Array ( [0] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 20 [cattitle] => Nieuws [title] => Krachtige teams en organisaties [intro] => krachtbronbanner [image] => /var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/pagebanners/images/VERHAAL_HC_1.jpg [thumbnail] => ) ) ) [aliasFound] => [children] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 95 [title] => Formulier 1 [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/formulier-1 [icon] => [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 96 [title] => Formulier 2 [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/formulier-2 [icon] => [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [2] => stdClass Object ( [id] => 97 [title] => Formulier 3 [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/formulier-3 [icon] => [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [3] => stdClass Object ( [id] => 98 [title] => Formulier 4 [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/formulier-4 [icon] => [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [4] => stdClass Object ( [id] => 99 [title] => Formulier 5 [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/formulier-5 [icon] => [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [5] => stdClass Object ( [id] => 100 [title] => Formulier 6 [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/formulier-6 [icon] => [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [6] => stdClass Object ( [id] => 110 [title] => Online training [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/online-training [icon] => [style_id] => [style_class] => assessments hide-dropdown [active] => [current] => ) [7] => stdClass Object ( [id] => 112 [title] => Formulier 7 [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/formulier-7 [icon] => [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) ) [page] => stdClass Object ( [language] => stdClass Object ( [id] => 1 [code] => nl-NL [language] => NL [icon] => /var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/languages/icon/nl.gif [sort] => 1 ) [headTitle] => Meten is weten - H+C [metaKeywords] => Meten is weten [metaDescription] => Een transitie in een organisatie is een proces van buiten naar binnen. Welke klanten bedienen wij? [currentUrl] => /nl-NL/projecten/online-trainingen [navigation_id] => 1 [template_id] => 15 [id] => 98 [title] => Projecten [style_id] => [style_class] => [content] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 227 [number_of_cells] => 1 [style_id] => sterkeverhalen [style_class] => smallblock [cells] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 272 [title] => [content_type] => website_type_news_item [style_id] => [style_class] => [data] => stdClass Object ( [id] => 278 [date] => 2020-12-09 [title] => Online trainingen [subtitle] => [text] =>

Al onze trainingen zijn nu ook online. Door te kiezen voor online trainingen gaat groeien door en blijven uw (thuiswerkende) medewerkers aangehaakt. Diverse klanten maken al gebruik van deze online variant. 

Peet Hoffmanns, trainer en acteur voor H+C, over online trainingen.

“In onze online trainingen werken we regelmatig met trainingsacteurs. Samen bepalen we wie het oefenproces leidt. Mijn ervaring is dat de acteur beter de directe interactie kan aansturen. De trainer kan dan goed observeren en op de juiste momenten terugkoppeling geven.

Mijn ervaring met online trainingen is dat je gebruik kunt maken van het feit dat iedereen in zijn of haar eigen ruimte is. Hierdoor is er geconcentreerde aandacht voor en bij het oefenproces. Er wordt scherp opgelet en degene die oefent is heel betrokken. Er is ook veiligheid en comfort voor degene die oefent, omdat de deelnemer zich niet zo bekeken voelt. Je kunt namelijk ook de onderlinge zichtbaarheid regelen. De deelnemer voelt zich zo niet ‘voor de groep zitten’.

Omdat je 1 op 1 met degene die oefent in beeld bent, is het makkelijk om via een korte, duidelijke uitwisseling tot een speelbare case te komen. Online werkt het prettiger als de oefenmomenten kort worden gehouden en sneller time-outs worden genomen. De scherminstelling (wie is in beeld en hoe) maakt het ook mogelijk om heel gericht feedback te vragen aan de andere deelnemers. Daardoor krijgt de feedback meer richting en essentie: je kunt elke deelnemer apart uitnodigen in beeld te komen en hem of haar de kern van de feedback, gericht op het oefendoel, teruggeven.

Het regiemodel

Het regiemodel is naast het klassieke rollenspel een leuke, gevarieerde en drempelverlagende werkvorm. De deelnemers zitten in de ‘regiestoel’, terwijl twee acteurs een scène spelen die te maken heeft met het oefendoel of het onderwerp van de bijeenkomst. De acteurs spelen een eerste versie van de scene waarin minder effectief gehandeld wordt en waarin wat te verbeteren valt, met name aan het communicatieve gedrag van de acteur in de rol waarmee de deelnemers zich kunnen identificeren (de veranderrol). De scène start vervolgens opnieuw. Nu kunnen de deelnemers de acteur met de veranderrol aanwijzingen geven door op elk moment dat zij het nodig vinden een stopteken te geven. De deelnemer geeft vervolgens aan wat de acteur, in woorden maar ook in non-verbaal gedrag, anders of beter kan zeggen of doen. Vervolgens zien zij wat het effect is op de andere speler. Zodoende is de deelnemer dus de regisseur van het gedrag en dus ook van het verloop van de situatie, de scène. 

Een bijrol is er voor de bemiddelaar of de joker. Die kan bijvoorbeeld door de trainer worden ingevuld. Deze leidt het proces van de regiescène door de werkwijze uit te leggen en de deelnemer die stop roept te vragen naar een concrete aanwijzing. De trainer kan ook de speler die het effect terugspeelt, vragen wat het effect is van de aanwijzing die de collega-speler (de veranderrol) uit de zaal heeft ontvangen. Na de aanwijzing gaat de scène weer verder en komt er weer een nieuw moment waarin de veranderrol ineffectief gedrag laat zien. Wederom kunnen de deelnemers ingrijpen.

Het effect op de groep is dat ze zelf aan het roer hebben gezeten om een wellicht herkenbaar proces te verbeteren. Het is laagdrempelig omdat ze kunnen kijken, ingrijpen en niet zelf hoeven te spelen. Overigens is het wel leuk om als joker te proberen een deelnemer zelf even de ‘vloer’ op te krijgen om zijn eigen aanwijzing uit te spelen en het effect zelf te ervaren. De regiescène is ook een middel om deelnemers te laten wennen aan acteurs om vervolgens zelf in kleine groepen met de acteur te oefenen met cases die gaan over de problematiek die in de scène aan bod is geweest. De opzet zoals omschreven is, noem ik het originele regiemodel. Intussen zijn er kleine variaties op de werkvorm ontstaan, maar het basisprincipe zoals opgeschreven blijft herkenbaar en overeind.” 

Toepassingen in de praktijk

Trainingsacteurs zijn effectief in trainingen (rollenspel en regiemodel) en assessments. Voor een van onze klanten hebben wij trainingsacteurs ingezet voor workshops voor diverse teams over effectief communiceren in het kader van de competentie ‘resultaatgericht samenwerken’.

Voor een andere klant hebben wij een aantal scènes geschreven over (in)effectief gedrag als opmaat voor het zelf vormgeven van concrete gedragsindicatoren voor competentieprofielen. Na de scènes, waarin de teamleden zelf ineffectief gedrag hadden verbeterd, gingen zij in groepen uiteen om samen met hun leidinggevende dit gedrag voor de profielen nader te omschrijven. Hierdoor konden de functioneringsgesprekken ook gaan over gedrag waaraan zij zelf invulling hadden gegeven. Daarnaast kunnen ook regiescènes worden geschreven voor het effectief voeren van functioneringsgesprekken.

Meer weten over online trainingen en het leereffect van trainingsacteurs?

Bel Krista Beilschmidt op nummer 070-346 92 05 of 06-41 27 30 20 voor meer informatie en relevante referenties.

 

[link] => [url] => /nl-NL/projecten/online-trainingen/ [image] => /var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/list/images/Onlinetraingen.png [type] => News [head_title] => Online trainingen [meta_keywords] => [meta_description] => [images] => Array ( ) ) ) ) ) ) [headImage] => /var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/list/images/Onlinetraingen.png ) [template] => stdClass Object ( [id] => 15 [title] => Projects [file] => templates/1/projects.php [root] => /templates/1 [path] => /var/www/clients/client34/web77/web/templates/1 [settings] => ) [website] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Hauptmeijer & Clotscher [url] => https://h-c.nl/ [base] => /nl-NL/ [default_language] => nl-NL [analytics] => UA-113364692-1 [style_id] => [style_class] => [logo] => [slogan] => /var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/websites/screenshot//var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/websites/screenshot/slogan_purple.svg [headTitle] => H+C [metaKeywords] => Hauptmeijer & Clotscher, maatwerk, organisatiemanagement, transitiemanagement, talentmanagement, assessment, training, coaching [metaDescription] => Maatwerk met organisatiemanagement, transitiemanagement, talentmanagement, assessment, training en coaching ) [languages] => Array ( [nl-NL] => Array ( [id] => 1 [code] => nl-NL [language] => NL [icon] => /var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/languages/icon/nl.gif [sort] => 1 ) [en-US] => Array ( [id] => 4 [code] => en-US [language] => EN [icon] => /var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/languages/icon/en.gif [sort] => 2 ) [de-DE] => Array ( [id] => 5 [code] => de-DE [language] => DE [icon] => /var/www/clients/client34/web77/web/beheer/upload/1/languages/icon/de.png [sort] => 3 ) ) [microtime] => 1714853758,348 [db] => mysqli Object ( [affected_rows] => -1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: b5c5906d452ec590732a93b051f3827e02749b83 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 6 [host_info] => Localhost via UNIX socket [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.5-10.0.38-MariaDB-0ubuntu0.16.04.1 [server_version] => 50505 [stat] => Uptime: 3332221 Threads: 13 Questions: 433749174 Slow queries: 167 Opens: 28771674 Flush tables: 1 Open tables: 400 Queries per second avg: 130.168 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 2427306 [warning_count] => 0 ) [user] => stdClass Object ( [preferedLanguage] => ) [events] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => HR Live online: hét online kennis- en netwerkevent voor HR. [alias] => seminar-spiegelapp [date] => 2021-01-21 09:00:00 ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [title] => HR Live: hét online kennis- en netwerkevent voor HR in de Fokker Terminal [alias] => hr-live [date] => 2021-05-20 00:00:00 ) [2] => stdClass Object ( [id] => 3 [title] => Spiegelapp Vragenuur [alias] => interesse-in-een-vragenuur [date] => 2021-01-22 13:00:00 ) ) [isnewspage] => 1 )