Bevlogenheid en loyaliteit zijn in de meeste familiebedrijven royaal aanwezig. Als groei doorzet, is het met een informele cultuur vaak niet mogelijk om het complexer wordende bedrijfsproces in goede banen te leiden. H+C brengt een middelgroot transportbedrijf in zes maanden naar een professionele structuur.
De ruim 200 medewerkers van het transportbedrijf werken goed samen en zijn trouw aan het bedrijf en de familie. Er is grote bereidheid om hard te werken, vooral in de piekperiodes. De MKB’er staat in de markt goed aangeschreven, wat blijkt uit de groeiende vraag naar transport. Om die goed te managen, is een organisatieaanpassing nodig. Dat is een natuurlijk proces in familiebedrijven. H+C trekt dit transitietraject.
Aansluiting op de markt
Uit de analyse blijkt dat de informele structuur onduidelijke verantwoordelijkheden en afspraken oplevert. Eerst waren korte lijnen nog effectief, maar de bedrijfsprocessen zijn inmiddels te complex geworden. Basis voor de interne transitie is de marktvraag: wat vragen klanten van het transportbedrijf en hoe kan de organisatie daarop effectief antwoorden.
Parallelle aanpak
De transitie naar een effectieve samenwerkende organisatie pakken wij op meerdere sporen tegelijk beet: organisatiebeleid, HR-beleid en marketingbeleid. In ons concrete plan van aanpak zetten we alle noodzakelijke stappen op een rij, inclusief planning. Voor dit transportbedrijf is het cruciaal dat de transitie voor het piekseizoen is afgerond. Dit betekent zes maanden implementatietijd, wat door de parallelle aanpak haalbaar is.
En dan aan de slag: organisatiestructuur aanpassen, processen optimaliseren en vastleggen, managementteam trainen, assessments organiseren voor managers en sleutelfunctionarissen om hun vaardigheden en ontwikkelpotentieel in kaart te brengen. Ook bouwen we een eigentijds functiehuis met bijbehorende gestructureerde beoordelingscyclus. Ter verduidelijking naar de markt vragen we branchecertificaten aan die de kwaliteit van de aangepaste processen bevestigen.
Effectieve samenwerkende organisatie
Competentiegerichte functieprofielen, met concrete resultaatafspraken en gewenste gedragsindicatoren, scheppen duidelijkheid. Duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is en aan wie hij of zij verantwoording aflegt. Duidelijk is ook welke resultaten van iedereen worden verwacht. Zo ontwikkelt een prachtig familiebedrijf zich met onze hulp tot een professionele, effectieve samenwerkende organisatie die de markt nog beter kan bedienen. De mooie familiecultuur speelt daarbij nog steeds een belangrijke rol.
Extra gereedschap
Dergelijke veranderprocessen vragen om nog meer expertise. Met ons talentmanagement halen we de talenten van medewerkers boven water die op de juiste posities van grotere betekenis voor de organisatie zijn. Met individuele coaching helpen we bij persoonlijke en professionele groei. Bij familiebedrijven spelen ook emotionele factoren een rol. Indien gewenst begeleiden wij de betrokken familie bij het maken van duidelijke afspraken, vastgelegd in een convenant. Dit voorkomt spanningen in de onderlinge verhoudingen. We gaan mensgericht en betrokken te werk, ons richtend op de toekomst, met respect voor het verleden waarmee de oprichter/eigenaar zo verbonden is.
Snelle transitie
Het begint bij de basis. Als organisatieprocessen staan en gemeenschappelijke kernwaarden en doelen zijn bepaald, ontstaat een effectieve samenwerkende organisatie die haar expansiestrategie kan realiseren. Door die sterke structuur vast te stellen en direct uit te rollen, weet H+C een snelle en adequate implementatie door te voeren, passend bij de dynamiek van MKB’ers als dit transportbedrijf. Een dergelijke transitie is een prachtig proces.
Wilt u meer weten over onze transitietrajecten en begeleiding van familiebedrijven?
Bel Henk Hauptmeijer op nummer 070 346 92 05 of 06 53 20 67 31 voor meer informatie en relevante referenties in de profit- en non-profitsector. Henk is strategisch consultant, bestuurskundige, organisatiespecialist en oprichter van H+C.